Ajankohtaista
4.10.2019
Rolan mukana VeloFinland tapahtumassa pääsponsorikumppanina
4.10.2019
Rolan mukana VeloFinland tapahtumassa pääsponsori-
kumppanina
Tapahtumassa tutustutaan mm. pyöräilyn ja kaupunkiliikkumisen uusiin suuntauksiin ja siihen, miltä tulevaisuus näyttää kaupunki- sekä yhteiskäyttöpyöräilyn näkulmasta
Tapahtumassa tutustutaan mm. pyöräilyn ja kaupunkiliikkumisen uusiin suuntauksiin ja siihen, miltä tulevaisuus näyttää kaupunki- sekä yhteiskäyttöpyöräilyn näkulmasta
Pyöräily muuttuvassa kaupunkiympäristössä
Pyöräliikenteen kehittäminen sai lisäpontta, kun ensimmäistä kertaa hallitusohjelmassa esitettiin toimenpiteitä ja rahoitusta pyöräliikenteen ja jalankulun lisäämiseksi.
Hallitusohjelma nojaa valtioneuvoston viime keväänä hyväksymään Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan, jonka tavoitteena on kasvattaa kävelyä ja pyöräilyä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Pyöräilyn osuutta halutaan lisätä, mikä väistämättä tuo muutoksia liikkumisen suunnitteluun kaupunkiympäristöissä. Esimerkiksi Helsingissä suunnitellaan pyöräliikennettä omana kulkumuotonaan, jossa pyöräilyn ominaispiirteet otetaan huomioon ja jalkakäytäviä rauhoitetaan kävelylle. Myös Espoossa kehitetään pyöräliikennettä ja pyörätieverkostoa seuraavan kymmen vuoden ajan.
Reiteistä halutaan sujuvia ja turvallisia, lisäksi uusia pyöräilyreittejä suunnitellaan osuuksille, joista ne puuttuvat. Kaupunkiympäristössä pyöräily on usein nopein tapa liikkua lyhyitä, alle viiden kilometrin matkoja. Yhteiskäyttöiset kaupunkipyörät mahdollistavat nopean liikkumisen keskusta-alueella ilman pyörän omistamisen tarvetta ja niistä onkin tullut tuttu näky liikenteessä. Pyöräasemat on sijoitettu paikkoihin, joista on luontevaa jatkaa matkaa pyörällä kuten joukkoliikenteen solmukohdat. Ruuhkautuvassa kaupunkiliikenteessä pyöräily tarjoaa mielekkään vaihtoehdon lyhyille matkoille auton sijaan.
Pyöräily muuttuvassa kaupunki-
ympäristössä
Pyöräliikenteen kehittäminen sai lisäpontta, kun ensimmäistä kertaa hallitusohjelmassa esitettiin toimenpiteitä ja rahoitusta pyöräliikenteen ja jalankulun lisäämiseksi.
Hallitusohjelma nojaa valtioneuvoston viime keväänä hyväksymään Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan, jonka tavoitteena on kasvattaa kävelyä ja pyöräilyä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Pyöräilyn osuutta halutaan lisätä, mikä väistämättä tuo muutoksia liikkumisen suunnitteluun kaupunkiympäristöissä. Esimerkiksi Helsingissä suunnitellaan pyöräliikennettä omana kulkumuotonaan, jossa pyöräilyn ominaispiirteet otetaan huomioon ja jalkakäytäviä rauhoitetaan kävelylle. Myös Espoossa kehitetään pyöräliikennettä ja pyörätieverkostoa seuraavan kymmen vuoden ajan.
Reiteistä halutaan sujuvia ja turvallisia, lisäksi uusia pyöräilyreittejä suunnitellaan osuuksille, joista ne puuttuvat. Kaupunkiympäristössä pyöräily on usein nopein tapa liikkua lyhyitä, alle viiden kilometrin matkoja. Yhteiskäyttöiset kaupunkipyörät mahdollistavat nopean liikkumisen keskusta-alueella ilman pyörän omistamisen tarvetta ja niistä onkin tullut tuttu näky liikenteessä. Pyöräasemat on sijoitettu paikkoihin, joista on luontevaa jatkaa matkaa pyörällä kuten joukkoliikenteen solmukohdat. Ruuhkautuvassa kaupunkiliikenteessä pyöräily tarjoaa mielekkään vaihtoehdon lyhyille matkoille auton sijaan.