31.8.2020
Ovatko taloyhtiöt valmiita liikkumisen murrokseen?
Mitä liikkumisen murros tarkoittaa ja miten se koskettaa taloyhtiöitä? Mikä on taloyhtiöiden valmius kohdata liikkumisen murros? Monesti remonttien yhteydessä talon vanha puhelinkaapelointi päivitetään vastaamaan nykyaikaa. Taloyhtiöt myös yhä useammin hyppäävät isosti digiaikaan hoitamalla kiinteistöön valokuidun, jonka asukkaat maksavat osana yhtiövastiketta. Nämä muutokset ja investoinnit tehdään pääsääntöisesti siksi, että teknologian kehitys on ollut viime vuosina huimaa ja aika on ajanut ohi vanhoista ratkaisuista. Asukkaiden tämän päivän tarpeisiin on vastattava.
Palaan alkuperäiseen kysymykseen, mikä on taloyhtiöiden valmius liikkumisen murroksen kohtaamiseen? Väittäisin, että keskimäärin huono.
Yhtiöissä ei ole ratkaisua sähköautojen tai ladattavien hybridien lataukseen. Sähköpolkupyörien ja muiden sähköisten kulkuneuvojen, kuten sähköpotkulautojen, lataukseen ei myöskään ole ratkaisuja mietittynä. Sähköpolkupyöriä, sähköpotkulautoja ja muita sähköisiä liikkumisvälineitä ladataan asuntojen sisällä, joka aiheuttaa muuan muassa palovaaran, tuo likaa sisälle ja ovat asumisen tiellä.
Kun itse ajattelen asunto-osakeyhtiöitä ja niiden kiinnostavuutta ulkopuolisin silmin, esimerkiksi ostohetkellä, asunto-osakeyhtiö, jossa liikkumisen muutoksen tuomat vaatimukset ovat otettu huomioon, parantaa se asemiaan verrattuna yhtiöön, jossa näihin asioihin ei ole kiinnitetty huomiota.
Mitä taloyhtiöt voivat tehdä parantaakseen tilannetta?
Onko taloyhtiöillä mahdollisuus parantaa tilannetta, jos ajatellaan taloyhtiöiden olemassa olevaa infraa ja sen hyödynnettävyyttä liikkumisen murroksessa? Kyllä. Tilanne on useasti hyvä, jopa yllättävänkin hyvä. Yhtiöissä on olemassa tila polkupyörille, joko sisällä tai ulkona tai jopa molemmat, jotka voidaan muuttaa vastaamaan tarvetta melko helpostikin. Monesti yhtiöissä on myös tiloja, jotka kaukolämpöön siirtymisen tai muiden muutosten takia ovat jääneet vailla tarkoitusta. Näitä tiloja voidaan hyvin muuttaa osakkaiden liikkumisvälineiden lataukseen ja säilytykseen.
Autojen pysäköintitiloista pääsääntöisesti löytyy kaapelointia. Olemassa olevaa kaapelointia voidaan useimmiten käyttää hitaaseen lataukseen. Tällöin kaapelointiin ei tarvitse tehdä muutoksia. Pikalaturi vaatii yleensä isompaa kaapelointia ja muitakin sähkötöitä.
Onko pikalataukselle ylipäätään tarvetta taloyhtiöissä? Useimmiten päivän ajot ovat hyvin lyhyitä. Töihin, harrastuksiin ja kauppaan. Yhteensä matkaa tulee muutamia kymmeniä kilometrejä. Vaikka asukkaalla olisi käytössä täyssähköauto, riittää hidaslaturi hyvinkin pitämään akun täynnä. Kun tulee tarve lähteä pidemmälle ajomatkalle, isompien huoltoasemien pihoilta löytyy pikalataustolpat, joissa puolessa tunnissa saa akkuun jo erittäin hyvän lataustason.
Muutokset ja tietotaito ovat usein taloyhtiön hallitukselle asioita, jotka on pakko ostaa palveluna. Kun puhutaan latausjärjestelmistä, haaste tulee esiin heti sähköasennusten merkeissä. Markkinoilta löytyy hyvin laaja kirjo erilaisia ratkaisuja ja on järkevää pyytää apua laiteriippumattomalta taholta. Me voimme, Rolanilla, tarjota suunnittelukonsultointia sekä turvallisia ratkaisuja laajalla kirjolla kokonaispalveluna ja usein myös ilman alkuinvestointia. Kokonaispalvelulla ja kiinteään kuukausihintaan, taloyhtiö saa palvelun avaimet käteen periaatteella ja helposti budjetoitavana kuluna.
Mitä kustannuksia muutokset tuovat ja kuka maksaa?
Liikkumisratkaisuihin käytetyt varat ovat investointi osakeyhtiön kiinnostavuuteen markkinoilla sekä investointi asukkaiden hyväksi. Investointi samalla tavalla kuin viemäreiden uusinta. Päivitetyt ratkaisut kestävät tietyn ajan ja sen jälkeen on aika taas uusille moderneille ratkaisuille.
Jos verrataan liikkumisratkaisuiden päivityksen hintaa suhteessa moneen muuhun korjaustarpeeseen, puhutaan hyvin pienestä hinnasta. Toki hinta riippuu paljon siitä, kuinka paljon voidaan hyödyntää jo olemassa olevaa infraa. Näkisin itse, että kokonaisvaltaisen palvelun ostaminen on taloyhtiölle järkevää. Liikkumista mietitään tässä tapauksessa kokonaisuutena ja toisia palveluita tukevana. Asiakaspalvelun, huoltojen jne. keskittämisestä saa myös suoraa rahallista säästöä ja yhden luotettavan tahon, kenen kanssa toimia kaikissa asioissa.
Pyöriä, sähköpotkulautoja ja hybridiautoja yhteiseen käyttöön
Taloyhtiön rooli voi olla myös tulopuolella liikkumisratkaisuiden päivityksen jälkeen. Yhteiskäyttö ratkaisuiden käytöstä, kuten esimerkiksi polkupyörät, autot ja sähköpotkulaudat, voi taloyhtiö halutessaan periä käyttömaksuja loppukäyttäjiltä. Myös autojen ja muiden laitteiden lataukseen kohdistuva kulu, eli sähkön hinta, voidaan laskuttaa suoraan palvelua käyttäneeltä henkilöltä itse määriteltyyn hintaan. Miksei taloyhtiö voisi tarjoa liikkumisratkaisuja myös muille alueen taloyhtiölle ja asukkaille? Paljon riippuu taloyhtiön olemassa olevasta infrasta, sijainnista, mutta ennen kaikkea halusta päivittää taloyhtiö vastaamaan osakkaiden ja yhteiskunnan asettamaa tarvetta.
Olemassa olevat teknologiset ratkaisut tukimahdollisuuksineen kannustavat taloyhtiöitä miettimään oman kiinteistön arvoa ja kiinnostavuutta. Ratkaisut, jotka tehtiin 70- ja 80-luvulla, olivat silloin moderneja, eivät ole enää. Maailma muuttuu ja liikkuminen uudessa kaupunkimiljöössä kehittyy nopealla vauhdilla.
toimitusjohtaja
Rolan Oy